SELF-COMPASSION PAUSE

Denne lille øvelse kan bruges, når som helst på dagen og vil hjælpe dig med at huske og fremkalde de tre aspekter af self-compassion, når du har mest brug for det:

(1) mindfulness
(2) fælles menneskelighed
(3) medfølelse med dig selv.

Self-compassion pause

Tænk på en situation i dit liv, der er svær for dig og som giver dig stress.

Prøv at genkalde dig på situationen, og se om du kan mærke det følelsesmæssige ubehag i din krop.

Sig nu til dig selv:

(1) Dette er et øjeblik med lidelse.

Eller du kan i stedet sige til dig selv:

  • det her gør ondt
  • av
  • dette er stressende
  • eller med andre ord udtrykke ubehaget.

Sig herefter:

(2) Lidelse er en del af livet.

Andre muligheder omfatter:

  • andre mennesker har det også sådan
  • jeg er ikke alene
  • vi kæmper alle i vores liv.

Læg nu dine hænder over dit hjerte, mærk varmen fra dine hænder og den blide berøring. Eller brug en anden beroligende berøring, der føles rigtig for dig, f.eks kan du lægge en hånd på hjertet og en hånd på maven.

Sig nu til dig selv:

(3) Må jeg være venlig mod mig selv.

Du kan også spørge dig selv: “Hvad har jeg brug for at høre lige nu for at udtrykke venlighed over for mig selv?”

Måske er der en sætning, der taler til dig i din særlige situation, som f.eks.:

  • må jeg give mig selv den medfølelse, som jeg har brug for
  • må jeg lære at acceptere mig selv, som jeg er
  • må jeg tilgive mig selv
  • må jeg være stærk
  • må jeg være tålmodig.

Du kan tage hænderne ned nu, hvis du ikke allerede har gjort det og gøre klar til, at øvelsen er slut.

Frit bearbejdet efter (c) Kristin Neff: https://self-compassion.org/exercise-2-self-compassion-break/

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.

Copy link
Powered by Social Snap