SELF-COMPASSION - hvordan kommer jeg igang?

Self-compassion består af disse tre komponenter:

(1) mindfulness
(2) fælles menneskelighed
(3) medfølelse med dig selv

og 100-kroners spørgsmålet er: “Hvordan kommer jeg i gang?”, hvilket jeg vil give nogle bud på nedenfor.

Mindfulness

Øv dig i at stoppe op og mærke efter: hvad sker der lige nu? hvordan har jeg det? hvad er jeg optaget af? er jeg til stede med mig selv?

Vis dig selv opmærksomhed og øv dig i at gå på opdagelse i, hvad der fylder lige nu. Og i, hvad der udgør dette øjeblik, det som Echkart Tolle kalder ‘the issness of this moment’, dvs. essencen af dette øjeblik.

Øv dig i at være med, hvad der nu end er lige nu – især også selvom det, du møder, er svært.

Find nogle enkle yoga-øvelser (af den slags, der er langsomme og som oftest kaldes hatha- eller mindful yoga) på nettet, download en gratis meditationsapp (f.eks. bruger jeg selv Insight Timer) og prøv dig frem med nogle enkle meditationer.

Hvis muligt, da tag ud i naturen, i den nærliggende park og brug naturen og vejret som en hjælp til at blive mere nærværende.

Fælles menneskelighed

Find måder, som er meningsfulde og givende for dig, hvor du kan forbinde dig med, at du ikke er alene om at have det svært og at alle mennesker har det svært i perioder. At sorg, smerte og lidelse – ligesom glæde og livets gaver til os – er en del af livet for alle mennesker.

Begynd at åbne dig op for, at du kun er et menneske ligesom alle andre og se dine egne reaktioner, følelser og tanker som menneskelige og naturlige. Måske vil det være hjælpsomt for dig at opsøge et spirituelt rum af en art (en kirke, naturen, en park), at læse spirituel litteratur, digte eller nogle af de livskloge bøger, der er både for børn, unge og voksne.

Vær din egen bedste ven

Self-compassion er at være sin egen bedste ven, så hvordan kan du være din egen bedste ven?

Eksperimenter id et små med at være venlig og omsorgsfuld overfor dig selv.

Gør noget, der gør dig glad, som giver dig energi og som du får det bedre af.

Vær overfor dig selv som overfor din bedste ven.

Spørg dig selv: “hvad har jeg egentlig brug for lige nu? hvad ville få min krop, følelser og/eller tanker til at falde til ro?”

Du kan også spørge dig selv, er der ting jeg skal gøre aktivt i mit liv mhp. at passe på mig selv i retning af at sige stop, sætte grænser, sige fra?

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.

Copy link
Powered by Social Snap