Mindfulness & self-compassion

Mindfulness & self-compassion

Mindfulness og self-compassion er måder, hvorpå vi
  • møder op til os selv, til andre og til livet
  • lærer os selv og livet bedre at kende
  • opnår større balance, opmærksomhed, nærvær og livsglæde
  • bedre kan være i og acceptere det liv, der nu engang er vores
  • bedre kan være med det, der gør ondt og det, der er godt i livet
  • bedre kan handle og engagere os i livet.

Mange stifter bekendtskab med mindfulness & self-compassion, fordi livet er udfordrende eller gør ondt på den ene eller anden måde. Andre gør det, fordi de af forskellige grunder ønsker at være mere opmærksomme og nærværende. Mange interesserer sig for mindfulness, fordi de gerne vil have mere ro i livet og mange beskæftiger sig med self-compassion, fordi de er optagede af at tage bedre vare på sig selv.

Mindfulness handler om at have os selv med i, hvad vi nu end foretager os eller er optagede af. Det handler om at finde hjem til os selv og blive mere opmærksomme på, hvordan vi har det lige nu. Det hjælper os til at blive bedre til at være med os selv og livet, som det nu engang er og dermed bliver vi også bedre til at handle bevidst og aktivt i vores liv.

Self-compassion handler om, at vi med det større kendskab til os selv og det større opmærksomme nærvær, som mindfulness indebærer, efterhånden også bliver mere opmærksomme på vigtigheden af at være venlige og omsorgsfulde overfor os selv. Vi erkender også, at vi har det tilfælles med alle andre, at vi at the end of the day kun er et menneske og at menneskelivet til tider kan være et svært sted at befinde sig. Som modvægt overfor menneskelivets mere udfordrende sider kán vi da vælge også at tage mere vare på os selv. Ikke kun fordi det er en god ide at tage vare på os selv, men fordi de udfordrende sider af livet gør det nødvendigt, at vi også passer på os selv.

Mindfulness- & self-compassionøvelser

Sagt kort er mindfulness og self-compassion at blive mere nærværende, opmærksomme, accepterende, omsorgsfulde og venlige.

Det er både fundamentale kvaliteter, som både kendetegner os som mennesker, men som vi også kan øve os i at blive bedre til.

Vi kan således på forskellig vis f.eks. øve os i at være mere nærværende ved f.eks. at afsætte tid af i løbet af ugen til at være mere til stede. Næsten alle, der begynder at praktisere mindfulness, starter på denne måde.

En måde at starte på er ved at meditere, lave yoga eller bodyscan eller ved at øve vores opmærksomhed på bestemte tidspunkter i løbet af dagen.

Samtidig med, at vi øver os i at være mere til stede, kan vi øve os i at være mere accepterende, ikke-dømmende, venlige og omsorgsfulde overfor os selv og dermed overfor andre og livet, som det nu engang er.

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.

Copy link
Powered by Social Snap